De stijgende lijn die DTS vorige week in de tweede helft tegen HHV liet zien, wilde de Broekenhuisformatie in de wedstrijd tegen It Fean doortrekken en liefst omzetten in punten. It Fean was echter vast van plan om de punten vanuit Surhuizum mee naar Surhuisterveen te nemen.

Het openingsdoelpunt was voor de thuisploeg; Jouke Spoelstra scoorde uit een uitstarter de 1-0.
Deze treffer werd echter gevolgd door doelpunten van Jacob Bron en Anneke Tamsma, die de EXPERT-formatie op een 1-2 voorsprong zetten. DTS trok de stand door een afstandsschot van Jeroen Dijkstra weer gelijk, maar verzuimde de rest van de eerste helft te scoren. Doordat er verdedigend een paar missers gemaakt werden, kon It Fean uitlopen naar 2-6. Dit werd tevens de ruststand.
DTS besloot echter in de rust dat wat tegen HHV mogelijk was, ook tegen It Fean mogelijk moest zijn en deed er in de tweede helft nog een flinke schep bovenop. Dit resulteerde in een serie van vier doelpunten, waardoor de ploegen met 6-6 op gelijke hoogte kwamen. De EXPERT-formatie kwam middels een doorbraak van Anneke Tamsma weer op voorsprong, maar DTS veroorloofde zich geen verdere missers meer en reageerde met twee rake afstandsschoten en een uitstarter, zodat DTS op een voorsprong van 10-8 kwam. In de laatste minuten kreeg It Fean nog een strafworp mee en scoorden de Feansters nog van afstand. Met een eindstand van 10-10 werden de punten in deze derby verdeeld.

Score DTS: Jouke Spoelstra 4, Enne Jan Spoelstra, Annemarie Postma, Jeroen Dijkstra ieder 2
Score It Fean: Anneke Tamsma 4, Jacob Bron 2 (1), Hillebrand Wiersma 2 (2), Margriet Helfrich en Manon van der Veen ieder 1.

DTS speelt haar volgende wedstrijd op 10 mei thuis tegen KIOS’45, It Fean ontvangt dan Westergo. Beide wedstrijden beginnen om 15.30 uur.