Op zaterdag 12 januari stond de eerste zaalwedstrijd van 2013 op het programma voor It Fean. Ditmaal moest het It Fean het opnemen tegen De Granaet uit Dokkum. Een eerdere ontmoeting begin dit zaalseizoen resulteerde in een 17-13 nederlaag voor It Fean. It Fean stond voor aanvang van de wedstrijd op een vijfde plaats één punt boven de Granaet. De EXPERT-formatie wist de afgelopen weken haar slechte seizoensstart weg te werken door de afgelopen 4 wedstrijden punten mee naar huis te nemen.

De wedstrijd begon voortvarend voor de Granaet het was Jabic de Jager die de bal aangeboden door, Pool Hifi video centre, al in de eerste minuut door de mand wist te gooien. De eerste aanvallen voor It Fean verliepen gehaast waardoor er onnodig balverlies werd geleden. Nadat dit op orde was gesteld wist Anneke Tamsma de EXPERT-formatie op gelijke hoogte te brengen.
In de eerste 10 minuten van de wedstrijd waren de kansen aan beide zijden gelijk verdeeld. Het was de Granaet die na 10 minuten van een 3-4 voorsprong genoot. De hierop volgende aanvallen leiden voor It Fean wel tot kansen echter verzuimde It Fean te scoren. De verdediging van de thuisspelende ploeg wist de Granaet 12 minuten tot zwijgen te brengen.
Een aantal persoonlijke overtredingen weke met goed gevolg werden afgerond leidde ertoe dat de Granaet haar voorsprong kon behouden.
Inmiddels bedroeg de stand 4-5. Kort voor rust wist Surhuisterveen haar achterstand weg te werken door in een tijdsbestek van 4 minuten drie maal op rij te scoren. Hiermee bedroeg de ruststand 8-6.

De tweede helft wist Surhuisterveen haar voorsprong verder uit te bouwen tot 12-8. De aanvallen verliepen hierna minder gestructureerd waardoor de verkeerde kansen werden genomen. Hierdoor kon It Fean haar voorsprong niet verder vergroten. De Granaet probeerde in de laatste fase van de wedstrijd de achterstand weg te werken wat leidde tot overhaaste aanvallen en onnodig balverlies.
Dit maakte dat It Fean de tijd relatief eenvoudig weg kon spelen en de wedstrijd met een eindstand van 15-12 in haar voordeel kon afsluiten.

25 apr.20:15DWA/Argo/ROG MW3 - Boelenslaan / It Fean MW1Meer
It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F120 apr.10 - 12
Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E320 apr.6 - 4 (0 - 0)
It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B120 apr.5 - 7