Afgelopen zaterdag stond er een heuse derby op het programma. De Scheepvaartbedrijf Van Santen formatie moest aan treden tegen It Fean.  Gezien de tussenstanden bij de veldcompetitie moesten de geel zwarten vol aan de bak tegen de Expertformatie uit Surhuisterveen. In een spannend duel met meer strijd dan mooi korfbal ging de winst nipt naar It Fean, eindstand 10 – 11.

Pupil van de week Kornelis Brandsma mocht de door Bestratingsbedrijf Jan Brandsma gesponsorde bal in het spel brengen. In de eerste aanvallen werd al duidelijk dat er op het scherpst van de snede gespeeld werd, veel onderlinge strijd en duels. Frigro wist als eerste de nul van het scorebord te halen, het was Willem Oostra die van afstand raak schoot. It Fean trok de stand gelijk door een afstandsschot van Jeroen Dijkstra. In de aanvallen daarop was het tweemaal Koen Wouda die voor Frigro de stand op 3 – 1 bracht. Hij scoorde van afstand en door middel van een vrije bal. Nadat Manon van der Veen namens It Fean een inloopbal had gescoord, was het Willem Oostra die de stand naar 4 – 2 bracht. Frigro wist zelfs uit te lopen naar 6 – 2, door een strafworp van Christiaan van der Molen en een afstandsschot van Gerdien Kuipers. Nadat andermaal Willem Oostra scoorde bracht It Fean in de persoon van Margriet Helfrich de ruststand op 7 – 4.

Frigro begon goed aan de tweede helft, het was Koen Wouda die een vrije bal benutte. Hierna werd het spel van de ploeg uit Gerkesklooster Stroobos wat minder. Het leek wel of de geleverde strijd in de eerste helft teveel energie had gekost. Dit leidde tot minder geconcentreerd verdedigen en wat minder scherpte in de afronding. Hier profiteerde It Fean van. Hillebrand Wiersma bracht de stand door middel van twee kansen in de korf zone op 8 – 6. De aansluitingstreffer werd al vrij snel gemaakt door Ron Berkenbosch. Hierna was er een periode van 10 minuten waarin veel strijd geleverd werd door beide partijen maar wat niet uitmondde in doelpunten. Tien minuten voor tijd was het andermaal Ron Berkenbosch die scoorde en hiermee de stand op 8 – 8 bracht. Beide partijen scoorden eenmaal, voor It Fean was het Daisy Sikkema en voor Frigro Willem Oostra.  De laatste vier minuten waren echter voor It Fean, ze wisten nog tweemaal te scoren, een afstandsschot van Meike Lettinga en een kansje van Jacob Bron. Vlak voor tijd bracht Willem Oostra de eindstand op 10 – 11.

De eerste helft was duidelijk voor Frigro, de tweede helft voor It Fean. Helaas voor de ploeg uit Gerkesklooster leverde dit niet een punt op.
Voor Frigro scoorden: Willem Oostra 5 (1), Koen Wouda 3, Christiaan van der Molen en Gerdien Kuipers.
Voor It Fean scoorden: Hillebrand Wiersma, Ron Berkenbosch en Jeroen Dijkstra allen 2, Daisy Sikkema, Margriet Helfrich, Meike Lettinga, Manon van der Veen en Jacob Bron.

25 apr.20:15DWA/Argo/ROG MW3 - Boelenslaan / It Fean MW1Meer
It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F120 apr.10 - 12
Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E320 apr.6 - 4 (0 - 0)
It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B120 apr.5 - 7