Afgelopen zaterdag mocht It Fean de veldcompetitie hervatten tegen koploper Flamingo’s. Na een korte voorbereiding op het veld, waarbij nog enkele prima oefenwedstrijden gespeeld konden worden, kon er nu in de nieuwe samenstelling weer voor de punten gespeeld worden.

Vooraf werd er besproken hoe we het spel van Flamingo’s zouden proberen te ontregelen. Verdedigend geeft Flamingo’s veel druk op de ballijnen en aanvallend spelen ze een spel waarin vanuit veel beweging de kansen gecreëerd worden. Verdedigend zouden we vanuit goed voorverdedigen en goede coaching druk op hun schot proberen te krijgen. Aanvallend moeste we proberen veel te investeren in de vooractie om op het juiste moment aanspeelbaar te zijn in de steun functies. Maar vooral belangrijk was dat we met lef gingen spelen!

Het begin van de wedstrijd liet het spelbeeld zien wat we verwacht hadden, Flamingo’s dat verdedigend veel druk gaf en aanvallend hun bewegelijke spel speelden. Aanvallend was het in het begin zoeken naar de juist manier waarop we kansen konden creëren. Verdedigend hadden we het echter goed onder controle. We konden goed druk geven op de schotpogingen van Flamingo’s.

Het was echter wel Flamingo’s dat een 2-0 voorsprong nam. Hierna begon ook It Fean aanvallend hun kansen te krijgen en wisten een aantal prima goals te maken. Dit leidde na 20 minuten in een 8-5 stand in het voordeel van Flamingo’s.

In de laatste 10 minuten voor rust kreeg It Fean verdedigend steeds meer grip op het spel van Flamingo’s en wist het aanvallend in fases goed mee te doen. In deze fase wisten we ook de juiste mensen vrij te spelen en kwamen we terug tot 9-8. Met deze stand gingen we de rust in.

In de rust aangegeven dat we verdedigend zo door moesten gaan en aanvallend nog meer moesten investeren in het op tijd aanspeelbaar zijn om zo onder de verdedigende druk van Flamingo’s uit te komen. Daarnaast zouden we kijken of we onze dames meer in de punt konden krijgen omdat we het gevoel hadden dat hier op doorbraak de kansen lagen.

De 2e helft begon echter aanvallend moeizaam. Flamingo’s gaf weer erg veel druk op ons aanvalsspel en hierdoor hadden we het lastig om tot goede scoringspogingen te komen. Verdedigend bleven we het echter wel goed doen. Dit leidde na 15 minuten in de 2e helft tot een 13-11 stand. In de laatste 10 minuten werd het conditioneel zwaar voor It Fean. Er was veel energie gestopt in de gehele wedstrijd. Aanvallend werden er nog enkele goede kansen gemist. Verdedigend konden we niet meer voldoende druk geven op de schoten van Flamingo’s. Hierdoor wist Flamingo’s uiteindelijk toch nog uit te lopen naar een 18-11 eindstand.

Ondanks deze nederlaag kunnen we tevreden terug kijken op de wedstrijd. Als collectief hebben we verdedigend lang goed partij kunnen bieden tegen een uitstekende tegenstander en hebben we in fases prima aanvalsspel vertoond. In de komende weken kunnen we hier verder aan werken en met vertrouwen naar de volgende wedstrijd gaan.

De volgende wedstrijd spelen we op 14 mei om 15:30 thuis in Surhuisterveen tegen DTL.

We hopen onze trouwe supporters dan weer te zien.

20 apr.11:30It Fean / Boelenslaan A2 - Drachten/Van der Wiel A3Meer
20 apr.12:15Wêz Warber en Fluch/Pallas '08_thebagstore.nl C1 - Boelenslaan / It Fean C1Meer
20 apr.13:30Invicta/Frigro A1 - It Fean / Boelenslaan A1Meer
20 apr.14:00Heerenveen 4 - It Fean / Boelenslaan 3Meer