De laatste 2 wedstrijden in 2017 waren tegen het onbekende ASVD 5 en tegen De Parabool 6.

Allereerst de wedstrijd tegen ASVD. We konden op volle sterkte aantreden en dat betekent dat we als team goede taakverdelingen kunnen neerzetten. Inmiddels zijn we als team aardig gegroeid. Na de eerste wedstrijd tegen het sterke Harich 3 die we direct verloren liepen de spanningen even hoog op. Na goede discussie en duidelijke afspraken kunnen we zien dat we de rollen goed hebben verdeeld. Dit laat zich zien in beter spel, goede sfeer en ook nog goede resultaten.

Weer terug naar de wedstrijd tegen ASVD. We namen direct het initiatief door vlot 1-0 te scoren. ASVD laat zien een best behoorlijk team te hebben. De duels tussen Merle en haar dame zijn vol vuur, maar Merle laat zien uit het goede hout te zijn gesneden. Waar in ons team de ogen vaak op onze puntspelers zijn gericht hebben we ook een aantal spelers die erg goed in functie kunnen spelen. Eén daarvan is Jan Geert. Erg sterk in de korfzone, ontzettend lastig om tegen te spelen en wanneer je denkt als tegenstander dat je wel even rust tegen hem kan nemen gaat hij van afstand zijn treffers maken. Zo ook vandaag; maar liefst 4x. Bij de heren dus veel scorend vermogen. We rusten tegen ASVD dan ook met 10-5. Een meer dan terechte tussenstand. In de 2e helft eenzelfde spelbeeld.

Waar we veel scoren bij de heren hebben we daar bij de dames meer moeite mee. Geen verwijt maar een constatering. Als coach hamer ik er op om vooral meer lef te tonen en niet altijd de bal breed te leggen op een schietende heer. Neem je eigen kans. ASVD komt even terug tot 11-8 maar met een sterke wissel achter de hand (Sander) scoren we direct de 12-8. We blijven steeds 3 à 4 punten voor en winnen uiteindelijk terecht met 16-11.

Op zaterdag 16 december vertrekken we al om 8.45 uur om in Groningen al om 10.00 uur te spelen tegen De Parabool. Altijd lastig om in de ochtend te spelen. De Parabool is altijd lastig. Korfballende studenten die uit alle hoeken van het land komen en je weet nooit wie er bij zijn.

Ditmaal zijn Remco en Merle afwezig. Thelena en Jille op de bank en Femke in de basis.

Voor de wedstrijd er op gehamerd dat we vooral diepte in het spel moeten houden, achterkant ook benutten en met name ook weer voor de dames: toon lef. Dat laatste hebben ze deze wedstrijd duidelijk laten zien. Kyra scoort direct in het begin van de wedstrijd de 1-2! De Parabool laat vanaf de eerste minuut zien fysiek, erg fysiek te spelen. Het zijn eigenlijk daarbij maar 2 heren. Deze heren, tegen Jan Geert en Sander, zijn alleen maar uit op fysiek spel en schuwen daarbij erg vervelende overtredingen niet. Vervelend dat de scheids niet optreedt (enkele gele kaarten waren zonder meer terecht geweest), maar de heren laten zien dat ze volwassen kunnen spelen. Ook fysieke tegenstand bieden waarbij wij binnen de grenzen blijven en ons zeker niet uit het spel laten halen.

In de eerste helft hebben we wel enige moeite. Met name de diagonalen die De Parabool vaak speelt zijn wel goed en verdedigend steunen we elkaar daarin te weinig. Te weinig communicatie wanneer dit gebeurt en het open verdedigen kan beter. In de rust hebben we het daar over en we spreken af dat we ons niet gek laten maken door hun fysieke spel. Direct na rust nemen we het initiatief over. Jan Geert, daar is hij weer, deelt de eerste mokerslag uit en wanneer Marc daarna 2 maal scoort is het verschil gemaakt waartegen Parabool gehele 2e helft vecht.

We verdedigen beter, onderscheppen meer diagonalen en de heren van Parabool blijven alleen maar fysiek spelen in plaats van te korfballen. De rol van de dames mag vandaag niet onderbelicht blijven. Vandaag laten ze zien wat we willen zien. Er wordt lef getoond, geschoten en veel acties. Wanneer de eindstand op het bord staat, 10-12 winst, is er een voldaan gevoel. Lastige horde genomen en 7 verschillende doelpuntenmakers. Compliment aan de heren voor het beheerste spel en aan de dames voor hun scorend vermogen vandaag (4x).

Op 4 januari de inhaalwedstrijd tegen Westergo. We gaan er voor.

Ook wil ik niet onvermeld laten de steun die we krijgen van senioren 3 en de junioren: top.

Prettige feestdagen allemaal.

Groet van een tevreden coach.

25 apr.20:15DWA/Argo/ROG MW3 - Boelenslaan / It Fean MW1Meer
It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F120 apr.10 - 12
Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E320 apr.6 - 4 (0 - 0)
It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B120 apr.5 - 7