Vorige week was het zo’n goede start, maar na de vakwisselingen ging het steeds mis en dus ging de wedstrijd verloren. Daarom werd voor deze wedstrijd de opstelling aangepast, maar moest ook de wedstrijdinstelling anders! Zou dat lukken?

Het lastige bij deze categorie jeugd is dat ze snel afgeleid zijn en ook erg gevoelig zijn voor de dingen die de dagen voor de wedstijd gebeuren. Was het druk op school, zijn er veel activiteiten geweest, zijn ze laat op bed gegaan? Allemaal factoren die direct terug te zien in de wedstrijd. Eén van de belangrijkste onderdelen van het korfballen en dan met name bij het verdedigen is concentratie. En daar ging het vooral vorige week dramatisch mis.
Dus vooraf werd hierop gehamerd: Opletten !! Focussen !!.
En ook bij het coachen van de wedstrijd is dit het belangrijkste punt. Aan speltechnische en – tactische zaken hoef je nog niet te denken als de focus er niet is.
Het helpt niet om te zeggen dat je bij ‘je eigen’ speler moet blijven. Geef duidelijk aan wie die speler is, met duidelijke kenmerken. En daarop hebben we (coach, ouders en zussen) afgelopen zaterdag allemaal op gecoached: “Gele schoenen” “Lange kousen” “Roze punten op de schoenen” etc. En het heeft geholpen. Deze zaterdag hebben we dit beter gedaan. Nog niet 100%, maar een heel stuk beter dan vorige week. Daar gaan we dus mee door.
Daarnaast moet het gooien beter. Met 1 hand en opzij gooien als je tegenstander voor je staat, met de armen omhoog en langer is. Maar dan moeten je teamgenoten ook begrijpen dat ze naast je komen….
We begonnen met Eva, Ilse, Tim en Amarens. Dit ging goed, na de eerste 10 minuten stonden we al met 5-0 voor. Inmiddels was de superspeler van DOW F1 erbij gekomen. Even leek er verslapping op te treden. Het zou toch niet weer ……
Na de 6-0 werd er gescoord door DOW: 6-1. Een deja-vu. Zou DOW nu weer langszij komen? Gelukkig was het pauze.
Opscherpen, luisteren, focus!. Herhalen, herhalen, herhalen.
Het werd toch 6-2, 6-3, 6-4. Aj, gelukkig moest de superspeler er weer uit, maar geen goed teken natuurlijk. We scoorden zelf weer 7-4, superspeler erin. En 7-5, superspeler er weer uit.
Gelukkig weer een rustmomentje. Een paar spelerswisselingen, even weer alles op scherp zetten.
En van 8-5, 9-5 leek de wedstijd gespeeld. Leek, want toch kon DOW weer tot 9-7 komen. Vlak voor tijd maakte Ilse de bevrijdende 10-7.
Een overwinning voor de F1. Dit was ook weer nodig. En .. de bij de strafworpen werd er ook weer goed gescoord: 5-2.
De doelpunten kwamen vandaag van: Eva 6, Ilse 2, Tim en Jan Rienk 1
Komende woensdag moeten we weer aan de bak, om 16:00 uur spelen we dan tegen Mid-Fryslân. Dit zal waarschijnlijk iets lastiger worden, maar met de juiste focus is ook tegen hen een mooi resultaat mogelijk.