Op zaterdag 7 maart stond een belangrijke wedstrijd op het programma voor de EXPERT-formatie. Ditmaal moest It Fean aantreden tegen De Granaet uit Dokkum. Bij winst of gelijkspel mocht It Fean zich kampioen noemen van de derde klasse poule B. Indien er zou worden verloren bestond er alsnog een kans dat It Fean zich kampioen zou mogen noemen wanneer K.V. Harich zou verliezen van de Pallas ’08. Reden genoeg om scherp aan de wedstrijd te beginnen.

Onder toeziend oog van een volle tribune gaf scheidsrechter W. de Haan  het startsignaal. Beide ploegen waren vanaf de eerste minuut aan elkaar gewaagd. Het was It Fean wat de score wist te openen door de wedstrijdbal, aangeboden door Autobedrijf Boonstra door de korf te gooien. Al snel kwam de Granaet met het antwoord. It Fean wist haar aanvallen rustig op te zetten en had haar rebound goed verzorgd. Doelpunten wilden niet makkelijk vallen waardoor er na 10 minuten spelen slechts 4 doelpunten aan de zijde van It Fean op het scorebord stonden, tegen twee van de Granaet. Supporters zagen dat deze wedstrijd geen gelijkenis vertoonde met de eerdere ontmoeting tussen beide ploegen waarbij it Fean de Granaet te sterk af was en met 12-18 won van de Granaet. In het laatste kwart voor rust, wisten de Dokkumers net geen aansluiting te vinden en met een stand van 7-6 werd er gerust.

Na rust was het de Granaet dat aanzienlijk scherper uit de startblokken kwam. Door het benutten van een kleine kans wist de Granaet op gelijke hoogte te komen (7-7). Gesterkt door het idee dat er wellicht twee punten te halen vielen, begon de Granaet aan een doelpunten reeks van 4 doelpunten, inmiddels bedroeg de stand 7-11. Met nog 10 minuten op de klok wist it Fean het gat op één doelpunt na niet te dichten. Dit was het moment waarop een aantal wissels aan de zijde van it Fean werden gepleegd. Helaas had dit niet het gewenste effect waardoor It Fean niet kon voorkomen dat de Granaet eenvoudig uitliep en bij het eindsignaal aankeek tegen een 12-16 achterstand. Door dit verlies is It Fean gedeeld kampioen. Een beslissingswedstrijd tegen Harich op neutraal terrein zal uitmaken wie zich mag bekronen tot kampioen van de derde klasse B. Wanneer deze wedstrijd zal worden verloren is er alsnog een kans dat It Fean promoveert middels een promotieduel.