Vorige week was het een moeizame overwinning, 16-12 op Noordenveld. Of zeg gerust: een dramatisch slechte wedstrijd. Hoe zou het deze week lopen, tegen Udiros 2. De tegenstander waar in de uitwedstrijd nipt met 15-16 van was gewonnen.

Vooraf stond It Fean 3 op 8 punten, er werd vooraf nogal gerekend. Hoeveel punten moeten we halen deze competitie, hoeveel willen we halen ? Een ieder geval een stuk of 4 dachten we zelf. Destijds was het een redelijk fysiek duel, onderlinge strijd. Dit verwachten we deze week weer van de jonge ploeg uit Nieuwehorne. Dit was echter niet het geval.
It Fean begon zonder de door het 4e team gekaapte Atje en zonder Peter Steffen. Hij dacht ook nog een partijtje te kunnen voetballen, maar kneusde zijn enkel. Dus in de aanval  Henk, Jenko, Petra, Hester en in de verdediging Peter, Herman, Jantina en Grietje. De bank werd goed bezet door Margriet en Rutger.
It Fean begon voortvarend en nam een 2-0 voorsprong. Na de vakwisseling bleek dat Udiros vandaag de tactiek ‘achterverdedigen’ ging uitvoeren met extreem inzakken. It Fean had dit snel door en kon daar prima op anticiperen. Geduldig zoeken naar de juiste korfbezetting en scoren van afstand.
Udiros bleef in het begin mee scoren, maar na 4-3 werd het eerste gaatje geslagen: 6-3. Daarna liep It Fean in 10 minuten voor de pauze uit naar een comfortabele 12-6 voorsprong.
In tegenstelling tot vorige week was het spel van It Fean nu wel weer goed verzorgd. Weinig plaats fouten, goede korfbezetting waardoor meerdere aanvallen goed konden worden uitgespeeld. Een enkele persoonlijke fout werd goed afgestraft, maar dit leidde niet tot paniek. Udiros kwam niet meer in haar spel. It Fean had het achterverdedigen opgelost, Udiros had hierop geen antwoord.
Een peptalk in de pauze was niet nodig. Wel hamerde iedereen erop dat we vooral scherp moesten blijven, gewoon zo goed doorspelen.
De tweede helft gaf een vergelijkbaar spelbeeld. Geduldig opzetten, juiste korfbezetting en de juisten kansen benutten. Ondanks dat Udiros in de 2e helft nog wel bleef scoren, kwam de overwinning niet meer in gevaar. Rutger kwam nog in het veld voor Herman en draaide lekker mee, kwam nog bijna tot scoren.
Kortom: een degelijke overwinning, goed spel, veel doelpunten. En met deze 2 punten staan we opeens op de 3e plaats op de ranglijst. Mooi resultaat.
Doelpunten: Jenko 5, Henk, Herman en Petra 4, Grietje 2, Hester en Jantina 1.
Volgende week staat de uitwedstrijd tegen Waterpoort 2 op het programma.