Op zaterdag 17 januari stond de eerste thuiswedstrijd voor 2015 op het programma van It Fean tegen Pallas ‘08. Een belangrijke wedstrijd, temeer door het feit dat de EXPERT formatie momenteel de ranglijst aanvoert in de derde klasse C. Door de nederlaag van afgelopen week op ELKO (19-8) was It Fean er niet in geslaagd vier punten voorsprong te pakken op de nummer twee. Wilde It Fean haar koppositie behouden dan moest er worden gewonnen, mede temeer, omdat er voorafgaand aan dit duel drie ploegen op een gedeelde tweede plek stonden.

Om 19:10 uur gaf de heer J. Bekkema het startsignaal. It Fean begon voortvarend, binnen 5 minuten wist de thuisspelende ploeg een gat van 2 punten te slaan. De ploeg uit Leeuwarden liet zien dat zij ook prima in staat waren om vanaf ruime afstand de korf te vinden en binnen 10 minuten was de stand weer gelijk (2-2). Hierna brak er een fase aan waarin de verdediging van beide ploegen de overhand had, beide ploegen konden meer dan voldoende kansen creëren maar verzuimden deze af te ronden. Hierdoor bleef het tot aan de rust een vrijwel gelijk opgaande strijd, waarbij It Fean steeds het initiatief nam (5-4).

Na rust was het opnieuw Pallas die aansluiting wist te vinden bij It Fean (5-5). Inmiddels begonnen de aanvallen van It Fean haar vruchten af te werpen, en werd het gat in de mand goed gevonden. Het publiek kreeg een geheel andere wedstrijd te zien. Waar het afronden van de kansen van beide ploegen in de eerste helft niet van elkaar onderdeed, was het in de tweede helft Pallas was het onderspit moest delven. Hierdoor leek de druk van de wedstrijd en kon It Fean relatief eenvoudig uitlopen naar een 14-9 eindstand

Volgende week speelt It Fean om 19:40 in de Houtmoune te Buitenpost tegen de Flamingo’s.