Op zaterdag 31 juni werd op neutraal terrein, sportpark de Holtuun te Oldeholtpade de beslissingswedstrijd tussen EKC 2000 1 – It Fean 1 gespeeld. Beide ploegen werden nummer twee in respectievelijk poule 3A en B. Winst van dit duel resulteerde in promotie naar de tweede klasse. Om 15:30 gaf scheidsrechter J.H. Danser het startsignaal.

EKC begon sterk, de ploeg uit Emmen wist al in de eerste minuut van ruime afstand de korf te vinden. Dat EKC beter was in het afronden van gecreëerde kansen bleek uit het feit dat It Fean na drie minuten al tegen een 3-0 achterstand aankeek. It Fean had dit seizoen laten zien dat het over veerkracht beschikt en zo ook ditmaal. Onder toeziend oog van een ruim aantal supporters werden aanvallen beter opgezet en kwam er meer ontspanning in het spel. Dit voorkwam echter niet dat EKC nogmaals wist te scoren. Inmiddels bedroeg de stand 4-0. Er sloop verslapping in het spel van de Emmenaren. Bij It Fean was hiervan geen sprake. Mede door de uitstekende rebound van Jacob Bron, welke volgend jaar voor de Parabool zal uitkomen, wist It Fean in een tijdsbestek van 15 minuten haar achterstand om te buigen in een 5-4 voorsprong. Beide ploegen wisten voor rust nog eenmaal de korf te vinden waardoor er met een stand van 6-7 werd gerust.

Na rust was het opnieuw It Fean wat het initiatief nam. In een kort tijd wist zij haar voorsprong verder uit te bouwen naar 5-8. Het werd al snel duidelijk dat het niet een wedstrijd was waarin veel doelpunten zouden vallen. Ron Berkenbosch wist in zijn laatste wedstrijd topschutter Peter Bult vleugellam te maken. Hierdoor kreeg het aanvalsvak van It Fean alle tijd om aan haar aanvalsopzet te werken. Aanvallen werden gedisciplineerd opgezet waardoor EKC niet in staat was het gat van inmiddels 3 punten te dichten. Met nog een kwartier te spelen werd Meike Lettinga ingebracht die vrijwel meteen een doelpunt wist te forceren. Tien minuten voor het eindsignaal was de wedstrijd beslist. In een laatste poging wist EKC het gat te reduceren tot 10 -12 dit was tevens de eindstand.

De EXPERT-formatie heeft zich met deze overwinning verzekerd van een plek in de tweede klasse voor aankomend veldseizoen.

17 apr.20:00Oerterp/VKC MW1 - Boelenslaan / It Fean MW1Meer
20 apr.09:30It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F1Meer
20 apr.09:30Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E3Meer
20 apr.10:00It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B1Meer